Col·lecció de llibres del Servei de Biblioteques del Front (1937-1938)

Formada per 330 títols diferents, tot i que de cada títol hi ha, per regla general, diversos volums però en nombre desigual, i en un total aproximat d’un miler d’exemplars. D’alguns n’hi pot haver entre 10 i 20 exemplars. Dels títols que se’n conserven més exemplars són de l’obra d’Antoni Rovira i Virgili, Quinze articles, i de Josep Pous i Pagès, Al marge de la revolució i la guerra. També hi ha exemples d’obres amb un sol exemplar com és el cas de la primera edició de L’irradiador del port i les gavines de Joan Salvat-Papasseit.

El Servei de Biblioteques del Front (SBF), creat a instàncies del conseller de cultura l’any 1937,  pretenia omplir el temps de lleure dels soldats, tant a la rereguarda com a les trinxeres, i també el dels soldats atesos als hospitals durant la convalescència. Tenia una seu a Barcelona i dues subcentrals, una a Cervera (front del Nord i del Centre) i una a Tarragona (front sud d’Aragó), des d’on els llibres eren distribuïts a Sarinyena i a Alcanyís.

El SBF va comptar amb 50.000 volums en unes 200 biblioteques viatgeres, que eren uns armaris de fusta amb unes potes de ferro i amb capacitat per a 200 llibres i que podien ser transportats entre dues persones. Per al trasllat dels llibres al front s’estudiava fer un bibliobús.
La subcentral de Tarragona va arribar a abastar tot el sector sud del front d’Aragó i Rosa Granés va ser la bibliotecària responsable i va organitzar biblioteques a diversos punts del front Sud, entre ells Alcanyís, però no com a seus permanents sinó com a lots en dipòsit més o menys estable.

Data d'actualització:  07.02.2017

Més informació sobre el Servei de Biblioteques del Front.