Història i historiadors a Tarragona i al Camp

Dimecres 4 d’abril a les 19 h a la Secció local: "Bandolers i bandolerisme al Camp de Tarragona" a càrrec de Valentí Gual

26/03/2018 09:03
Mapa del Camp de Tarragona, gravat militar anglès de la Guerra de Successió

Ens volem apropar de forma amena i rigorosa a la història de Tarragona i del Camp, des de la perspectiva multidisciplinar dels centres d’estudis i des de la mirada d’historiadors de renom.

Dimarts 13 de març a les 19 h a la Secció local

Finestres al Territori. V Mostra de Revistes de Tarragona i Terres de l'Ebre. Collita 2017

Organitzen: Biblioteca Pública de Tarragona i Institut Ramon Muntaner, amb el suport de la Fundació Mútua Catalana

Mostra de publicacions periòdiques realitzades des dels centres i instituts d'estudis locals i comarcals l’any 2017 al Camp de Tarragona i a les Terres de l’Ebre.

Les revistes confegides des dels centres d’estudis ens obren "finestres al territori" que ara ja son també "finestres virtuals" accessibles a text complet a RACO oferint, per tant, la projecció de la nostra història i de la nostra cultura arreu.

Presentacions amb una durada de 15 minuts aproximadament:

• "Castells i fortificacions de la Ribera d’Ebre", per Gerard Mercadé
    Centre d’Estudis Ribera d’Ebre. Miscel·lània del CERE 27

• "Masies del terme de Vila-rodona. Comparativa fotogràfica", per Josep Santesmases i Ollé
    Centre d’Estudis del Gaià. La Resclosa 21

• "Els primers jueus a la Conca de Barberà" (segle XIII) per Jaume Felip Sánchez.
    Centre d’Estudis de la Conca de Barberà. Aplec de Treballs 35

• Dossier: "400 anys de l’església de Sant Jaume Apòstol de Riudoms" per Maria Eugènia Perea Virgili.
    Centre d’Estudis Riudomencs Arnau de Palomar. Lo Floc 219

Dijous 15 de març a les 19 h a la Secció local

"Història i historiadors a la ciutat de Tarragona" a càrrec d’Antoni Jordà

Antoni Jordà és catedràtic d'Història del Dret i de les Institucions de la Universitat Rovira i Virgili i historiador.  Doctor cum laude en Dret, Premi Extraordinari i Doctor cum laude en Historia. Master en Ius commune i Catalunya. Acadèmic de la Real Academia de Jurisprudencia y Legislación, de la Real Academia de la Historia i membre de la Société d’Histoire du Droit (París).

Destaca la seva dedicació a l’estudi, a l’ensenyament i a la divulgació, especialment històrica des d’una visió àmplia, humanista i global. Autor d’una extensa bibliografia sobre la història, la història del dret, de l'administració i de les institucions, una part important centrada a la ciutat de Tarragona. En destaquen els estudis sobre l'Ajuntament de Tarragona al segle XVIII (Poder i comerç a la ciutat de Tarragona, Tarragona 1988); sobre el Capítol de la catedral de Tarragona al segle XVII (Església i poder a la Catalunya del segle XVII, Barcelona 1993); sobre la Diputació provincial i l'ordenació del territori del segle XIX (Les Diputacions provincials en els seus inicis. Tarragona, 1836-1840, Madrid 2002). Més recentment, i orientades a una divulgació amena i rigorosa:  Història de la ciutat de Tarragona (2006), Tarragona: 50 indrets amb encant (2009); Recull Antoni Jordà. Obra breu 1978-2015 (2015)

Dimecres 4 d’abril a les 19 h a la Secció local

"Bandolers i bandolerisme al Camp de Tarragona" a càrrec de Valentí Gual

Valentí Gual Vilà va néixer a Barcelona el 1962; és doctor en història moderna i professor a la Universitat de Barcelona des de l’any 1990. És autor d’una extensa bibliografia (al voltant de quinze llibres i centenars d’articles en revistes locals i especialitzades) i ha impartit centenars de conferències. És membre de diversos projectes d’investigació i recerca. Els seus estudis estan centrats a l’època moderna i ha treballat a fons la demografia històrica, de manera que és considerat un dels màxims exponents en la matèria a Catalunya. També s’ha centrat en la història agrària, la història social (bandolerisme i bruixeria), Guerra dels Segadors i Guerra de Successió. Una part important de la seva bibliografia està dedicada a la conca de Barberà o la Baixa Segarra, encara que també ha estudiat el Camp de Tarragona i n’és un important coneixedor.

Membre del Consell Assessor de les revistes Sàpiens i A Carn! d’Història Militar,i de Rafael Dalmau Editor. Ha estat també conseller de Cultura, Joventut i Esports del Consell Comarcal de la Conca de Barberà i també ha estat alcalde de Rocafort de Queralt.