Francesc Armanyà 300 anys: la Il·lustració a la Tarragona del segle XVIII

Del 13 de novembre al 4 de desembre. Activitats de commemoració dels 300 anys del seu naixement. Organitzen: Biblioteca del Seminari Pontifici de Tarragona, Biblioteca Pública de Tarragona. Departament de Cultura, Biblioteca-Hemeroteca Municipal, Institut Català d’Arqueologia Clàssica, Reial Societat Arqueològica Tarraconense, Universitat Rovira i Virgili. Departament de Filologia Catalana. Col·laboren: Arxiu Històric de Tarragona, Museu Nacional Arqueològic, Mútua Catalana.

19/11/2018 09:11
Francesc Armanyà i Fort

imatge extreta de la Web de l'Arquebisbat de Tarragona

Francesc Armanyà va néixer a Vilanova i la Geltrú el 3 de juny de 1718, enguany fa 300 anys. Fill d’un humil patró de vaixell, estava dotat d’un enteniment clar i d’una memòria prodigiosa, foren tan sorprenents els seus progressos en l’estudi, que a l’edat de tretze anys va acabar filosofia. Aficionat al recés i a l’estudi, als catorze anys va renunciar al món i va vestir l’hàbit de l’orde de Sant Agustí al convent de Barcelona. La seva progressió en l’entorn eclesiàstic va ser continuada, fins el punt que pels seus mèrits i virtuts el rei Carles IV el va presentar per la Seu episcopal de Lugo, i l’any 1781 va ser ascendit a la Seu arquebisbal de Tarragona, prenent possessió el 30 de maig del mateix any. Es va distingir per la seva caritat heroica, per la ferma erudició i per seu esperit tolerant.

Va contribuir econòmicament a les obres que aleshores s’efectuaven al port de la ciutat i va invertir més de cent mil duros en la restauració de l’aqüeducte iniciada per l’arquebisbe anterior Joaquín de Santiyán i Valdivieso (1733 – 1783). Va a tenir la satisfacció de veure arribar l’aigua a la ciutat, l’any 1798.

Dotat també d’extraordinària eloqüència, quan va arribar a una edat massa avançada per predicar, va escriure quatre volums de magnífics sermons que posaven de manifest el seu important coneixement de teologia, dret canònic, història universal i llengües orientals.

Va morir a Tarragona als 85 anys, el 4 de maig de 1803 i la seva sepultura es troba al presbiteri de la Catedral, al peu de les escales que van a l’antic altar major.

Calendari d'activitats:

• Dimarts 13 de novembre, a les 19 h: Conferència al Seminari de Tarragona
    Tarragona en temps de l’arquebisbe Francesc Armanyà (1785-1803), a càrrec de Salvador J. Rovira Gómez, professor jubilat d’Història Moderna de la URV.
    Exposició de la Tarragona finisecular en els aspectes econòmics i socials, la portada de l’aigua, la Societat Econòmica d’Amics del País, l’Escola de Nàutica i la població de la Marina.

• Dissabte 17 de novembre: Sortida cultural a Les fonts de l’Arquebisbe, a càrrec de Xavier Climent, arquitecte.
    Punt de trobada: Antiga Audiència. Plaça del Pallol.
    El 3 de desembre del 1798 l’aigua tornava a brollar de les fonts de Tarragona, algunes d’elles fetes construir expressament per a commemorar l’esdeveniment. Els Arquebisbes Santiyan i Armanyà, uns il·lustrats de l’època, van ser capaços de retornar a la ciutat part de l’antic esplendor de l’època romana amb la nova portada d’aigües des de la captació de Puigpelat.
    Inscripció prèvia a bhmt@tarragona.cat

• Dimarts dia 20 de novembre, a les 19 h: Conferència a la Reial Societat Arqueològica Tarraconense
    L'Arquesbisbe Francesc Armanyà, semblança biogràfica d'una gran personalitat (1718-1803), a càrrec de Roser Puig i Tàrrech, doctora en història moderna.
    Repàs a la biografia de Francesc Armanyà i Font, agustí, bisbe de Lugo i Arquebisbe de Tarragona; un dels bisbes amb mentalitat il·lustrada, una de les personalitats religioses més riques i completes del segle, com el va definir el seu biògraf.

• Dissabte 24 de novembre: Sortida cultural. Visita guiada a la Biblioteca-Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú.
    Hora de sortida: 10 h. Preu 6 € (inclou entrada a museu i vista). Desplaçament no inclòs en el preu.
    Vilanova i la Geltrú, vila natal de l’Arquebisbe Armanyà. La biblioteca disposa d’una de les millors col·leccions de llibres del segle XIX a Catalunya. A la façana del museu s’hi conserva l’única estàtua de l’arquebisbe Armanyà, esculpida per Manuel Fuxà el 1887.
    Inscripció prèvia a bptarragona.cultura@gencat.cat

• Dimarts dia 27 de novembre, a les 19 h: Conferència a la Biblioteca Pública de Tarragona.
    Tarragona des de l’aire. Plànols i gravats al segle XVIII i XIX, a càrrec de Patricia Terrado, Investigadora Postdoctoral a l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica.
    La Tarragona que visqué l’Arquebisbe Armanyà fou un escenari de canvis topogràfics deguts a grans reformes urbanístiques i a conflictes militars. Des d’una visió d’altura, veurem com va canviar l’orografia de la ciutat a través dels plànols i gravats a cavall del segle XVIII I XIX.

• Dimarts dia 4 de desembre, a les 19 h: Conferència i visita a l’antic claustre del convent franciscà a l'Arxiu Històric de Tarragona (Rambla vella, 30).
    El corregiment de Tarragona al segle XVIII, a càrrec de Josep Fàbregues, historiador i professor de la Universitat Rovira i Virgili.
    Aproximació a la situació econòmica, demogràfica i política de la segona meitat del segle XVIII al del corregiment de Tarragona, dins el context nacional i internacional després del decret de Nova Planta. Trajectòria i actuació de Francesc Armanyà en relació amb l’estat, des del punt de vista social, amb referència a les seves pastorals.

Exposicions

Biblioteca del Seminari. Del 13 de novembre al 4 de desembre (en horari de biblioteca).
"Exposició de la biblioteca personal de l’arquebisbe Armanyà."

Biblioteca Públic de Tarragona. Del 13 de novembre al 4 de desembre (en horari de biblioteca).
"Exposició de diversos exemplars de sermonaris escrits per de l’arquebisbe Armanyà, i una selecció bibliogràfica sobre el personatge."